Produktiva veckan: Dag 1

Okej, så. Äntligen har jag bestämt mig, att försöka komma på fötter igen och ordna upp mitt liv. Det kommer inte funka men let's give it a shot. Och till att börja med vill jag ordna upp min blogg. Eftersom jag är registrerad på blogspot så är det konstigt att jag inte har något speciellt tema för min blogg, annat än att klaga på livets orättvisor och dregla över oreos.

Därför, mina vänner, ger jag er: Produktiva veckan! Här postar jag random shit som kan vara bra att veta från matlagning till studier.

Dag 1: Hur kan man vara koncentrerad på en tråkig lektion?

Människor koncentrerar sig som bäst om det gäller ett ämne som intresserar en personligen, eller som man kan anknyta till genom egna erfarenheter. Människans koncentrationsförmåga är inte oändlig, men det finns knep man kan ta till för att den ska vara så länge som möjligt, och för att du ska kunna sätta det där provet.  (Dock är det bästa att hitta en individuell teknik, då vi alla tänker och fungerar olika. Dessa är bara exempel som brukar funka för mig)

1. Ta bort alla distraktioner
Ja, det kan kännas nödvändigt att ständigt kolla sin Snapchat eller Facebook eller whatever, men det är det egentligen inte. Det där meddelandet kan nog vänta tills lektionen är över, du kanske t.o.m. missar något intressant. Logga ut från dina sociala medier, världen kan nog vänta ett tag.

2. Ät bra, sov bra.
Sova är skönt, äta är gott and your body likes it. Så är det bara.

3. Var så aktiv som möjligt
Det betyder inte att du ska räcka upp handen och vara en irriterande unge som ställer dumma frågor hela tiden, utan snarare att du aktivt skriver ner frågor eller tankar som dyker upp från lärarens föreläsning. Ett bra knep kan vara att ständigt ställa sig frågorna "varför" och "hur".

4. Belöna dig själv mentalt efter en tids koncentration
Man kan inte vara fullt koncentrerad hela tiden, särskilt om man inte får något utav det. Om du lyssnat aktivt i 20 minuter, tänk då hur jävla bra du är och hur mycket smartare än alla andra du kommer bli om du lyckas lyssna aktivt i YTTERLIGARE 20 minuter!

Ses imorgon, god natt mina smörklimpar.

Kommentarer

Populära inlägg