Gender Bender-vecka

Hej bloggen.

Så, jag brukar hålla mig borta från genusvetenskap och snacket om jämlikhet mellan könen, för att jag tror helt enkelt att total jämlikhet är omöjligt att uppnå, och att man inte ska radera gränserna som finns mellan män/kvinnor/andra genusdefinitioner, för att alla individer är olika, och vi uppfostras in i olika normer, och det är så det har varit så länge människan funnits, det hade varit katastrofalt och nästan omöjligt att bara  radera de kategoriseringar och de identiteter vi lär oss och skaffar genom våra kön.

MEN. Detta betyder inte att ett genus är mindre människa än ett annat, och för att sätta sanningen i ljuset, vissa genusbestämmelser och genusnormer som finns är rent ut sagt löjliga. Bara för att man är en unik individ innebär det inte att man förtjänar att bli behandlad och sedd som ett objekt.

Jag har främst umgåtts i kretsar där nivån av intellekt är ganska hög, och folk inser vad det innebär att uttrycka sig själv och sin identitet, utan att vara rädd att någon annan kommenterar, man är den man är och det ska ingen behöva ändra på. Detta har blivit min norm, att det är självklart att kvinnor och män behandlas orättvist i jämförelse, och att det är självklart att båda könen objektifieras, att det är självklart att kvinnor nedvärderas och män ska ses som dominerande, och att det är självklart att allt det är fel. Men det räcker med att jag tar en bussresa, och redan där ser jag hur denna synen förändras drastiskt.

Det är därför jag ville ta en temavecka (som jag inte haft på länge) för att belysa vissa frågor om genus, som jag tycker bör lyftas fram. Jag är mycket väl medveten om att det kommer bli kontroversiellt, och att det dessutom finns många fler som är mer insatta i ämnet än vad jag är, men mitt syfte är att föra en fredlig diskussion om det jag tycker borde vara självklart.

Jag vill även belysa om att jag främst kommer fokusera på biologiskt födda män och kvinnor, som då definierar sig som sina biologiska kön, åtminstone i början. Det kan hända att jag kommer in på mer komplicerade områden, såsom genderfluids, hbtq personer etc. (alla förtjänar en röst och att bli behandlad rättvist).

Så det hade varit jättekul om ni ville vara med och böja gränserna för genus nästa vecka. Och om jag kränker någon, säg gärna till, då det är det sista jag vill göra.

Peace out

Kommentarer

Populära inlägg