Diskuterar HBTQ

Nu har jag inte bloggat på ett tag, och jag tänkte att det nästan är ödet, i o med Conchita Wursts vinst i Eurovision i lördes, att jag diskuterar hbtq frågan. Det finns SÅ många åsikter om detta ämnet, och alla har rätt att ha sina åsikter, men jag tycker att det gått lite överstyr....

Personligen har jag absolut inget emot homosexuella. Jag har flera goda vänner som är det, det påverkar liksom inte mig. Och jag är inte homofobisk,men jag kan tycka att alla diskussioner om hbtq personer sätter de i rampljuset och skuggar alla andra människor. Som om de ska behandlas annorlunda, behandlas bättre än alla andra, ha bättre rättigheter än alla andra? Jag trodde man ville ha jämlika rättigheter, men med tanke på att Österrikes bidrag i år faktiskt inte var så märkvärdigt, förutom att artisten hade skägg, och på så sätt var "starkt och genialiskt", och ändå stod som vinnare.... Jag tycker inte det är rättvist. Man ska inte trycka ner på heterosexuella personer bara för att homosexuella ska få sina rättigheter.

Ojoj vad jag har fått mycket skit för vad jag tycker i hbtq frågan. Särskilt när det gäller min religiösa hängivenhet. Okej, bara för att jag är katolik betyder det INTE att jag är homofob, okej? Jag skulle vilja säga att det är raka motsatsen, som katolik lär jag mig att förlåta och älska alla människor. MEN. Men.
Jag tycker inte att två personer av samma kön ska få gifta sig i kyrkan. Vill de gifta sig, fine by me. Men inte i kyrkan. Gud avsatte en man och en kvinna att vara med varandra, det är det som är inristat i kyrktraditionerna. Och jag tycker inte någon har rätten att gå in och ändra traditioner som varit en så viktig bas genom kyrkans historia. Jag går t.ex. inte till en moské och säger att jag vill gifta mig i den fast jag är kristen?

Nu tänker jag på 1000 sätt som detta inlägget kunde bli bättre, och jag vet egentligen inte varför jag skriver det...känner bara att jag är sliten mellan 2 världar, mellan Sverige där man tvunget ska älska hbtq och vara 100 procent öppen till allt och alla, och en familj och uppfostran som kommer från en konservativ traditionell kultur, där homosexualitet är helt utom frågan, och rasism och patriarkal makt inte är ovanligt. Jag tycker inte att någon av de sidor har rätt. Faktiskt.

Over and out

Kommentarer

Populära inlägg