Dikt om havet

Hittade en dikt jag skrev för ett tag sedan när jag letade efter min tyska läxa, först när jag läste den skrattade jag åt mig själv så klyschigt det lät, men ju fler gånger jag läste den desto djupare blev den..... med andra ord, jag tycker den är najsig
______________________________
Dikt om tavla från Claude Monet

Havet är tyst, havet är stilla
Bortom horisonten står mannen den lilla
Han sjunger en kall sång, blicken full av storm
Han sjunger om ett hav och en son i sjöuniform
 Han sjunger om sonens älskade kall
Och att han snart ska sjunka till riket korall
Hans varsamma moder, så salt och vackert blå
Snart sin vrede släpper, och med himlen bli elakt grå
Men sonen inget anar, han ser upp mot himlens valv
Ler så att tänderna glänser, bekymmerslös som en kalv
Ack att ha världen under sina fötter
Man får akta var man trampar, man vet aldrig vem man möter
Kärlek kan vara sött, men även vändas till sin kontrast
Det kan vara löst, men även vattenfast
Sonen hävdar att han älskar, ty lycklig han är
Men kärlek blir skum och slam, om den blir för kär
Men i ögonblicket tar han ett djupt andetag

Ovetande att det andetaget kommer slukas en dag. 

Kommentarer

Populära inlägg