Some girly stuff

För dem som inte visste så är jag faktiskt en varelse från det kvinnliga könet, a.k.a. en "tjej". Och vi "tjejer" har flera olika gemensamma intressen, oavsett vilken personlighet, stil eller favoritgodis man har. Därför tänkte jag att dagens inlägg kunde handla lite om hår, ja den bunten av död materia som bara samlas i en kalufs på ens huvud.

Ett stort hårproblem, särskilt för tjejer i tonåren, är att håret lätt blir oljigt, smutsigt och fett, vilket inte ser så värst trevligt ut. Jag har också detta problemet, men genom åren har jag tagit till några tricks som gjort att jag kan gå åtminstone en dag längre utan att tvätta mitt hår, mest för att mitt hår tar minst tre timmar att tvätta, kamma och torka.

TIPS 1:
Hemmagjort "torrschampo"

Ni som lider av fett hår vet säkert om torrschampo. Dock är det inte alltid en sådan flaska vilar i ens badrum, åtminstone inte hos mig. Så i nödsituationer brukar jag faktiskt ta bakpulver, eller ännu bättre bikarbonat och gnida in det på de oljiga områdena. Detta kanske låter konstigt, men jag blev förvånad över att det faktiskt funkade (detta för att bikarbonat/bakpulver absorberar fett). Det finns även olika varianter, exempelvis genom babypuder och potatismjöl. Några fler tips ---------> http://www.youtube.com/watch?v=MHUi8rnhn-c

TIPS 2:
Snabbdusch

Något som jag också upptäckte fungerade ganska bra var att helt enkelt blöta ner håret, helt enkelt fukta det med vatten (men inte så det blir genomblött!) och sedan torka med en vanlig hårtork. Detta ger håret mer volym och det ser torrare ut. Uppmärksamma att för bästa effekt är det bäst att använda lite extra näring, typ serum för skinande hår (så att håret inte torkas ut, då är det större risk att fettet kommer tillbaka snabbt).

Bara ett par tips som har funkat för mig, men självklart är varje människa olik, och alla har sina hårtyper. Men testa gärna, för jag vet att det funkar! (så att ni inte behöver begravas i högen av Youtube videor)

Ha en härlig lördag!

Kommentarer

Populära inlägg