Är djur intelligenta?

Sitter på Stadsbiblioteket och läser om neuropsykologi, och då är det lite oundvikligt att komma in på ämnen som intellekt och intelligens. Därför är det också inte så konstigt att en saklig bok använder meningen "Skillnaden mellan människor och djur är människans överlägsna intellektuella kapacitet", och detta väcker ju såklart vegetarianen och djurvännen i mig.

Jag personligen är inte så jätteinsatt i det här med hur intelligenta djur verkligen är, vilket är varför jag började söka runt på nätet, kolla på program, läsa nyhetsartiklar, forskningsmagasin m.m. Och de svaren jag fick var rent ut sagt skrattretande och så dåligt formulerade så det inte är sant.

I varje källa jag använde mig av jämförde man alltid djurens intelligens till människans definition av intelligens, vilket är ungefär som att jämföra en tomat med ett äpple och därefter säga att äpplet är mer av en frukt än tomaten, för äpplet är sötare och innehåller mer fruktsocker.
Så djur som klassas som "intelligenta" är djur som kan lära sig tricks (delfiner, hundar, apor) och visa människoliknande beteenden. Detta är ett väldigt bra exempel på hur människan är en otroligt egoistisk varelse, och hur svårt vi har det att se utanför våra egna perspektiv.

Eftersom jag tror på evolution tror jag även att alla djur har formats efter miljön de har växt upp i. De djur som vi ser som primitiva kan alltså vara otroligt välutvecklade för just sin omgivning. Människan har ju haft den fördelen att vi är rätt flexibla varelser, och vare sig detta beror på vår fysiska anatomiska uppbyggnad, vårt ursprung, viktiga händelser i människans evolutionslopp det vet jag inte, och det är inte heller särskilt väsentligt. Det viktiga är att p.g.a. att människan är flexibel har vi kunnat överleva på många områden och komma på toppen av näringskedjan. Detta har ju klart gett oss en fördel i vår neurologiska utveckling, och vi har byggt upp samhällen där vi har definierat intellekt som en typisk mänsklig egenskap.

Intellekt betyder förstånd, och förknippas ofta med medvetande, abstrakt tänk och analyserande av ens omgivning (kanske även moraliskt tänk). Det är människans definition. Så om djuren nu inte är intellektuella, enligt vår definition, så är de mindre värda. Det är den lilla gränsen som gör att djur torteras dagligen och används för djurförsök eller som underhållning för oss.

Så jag tror absolut att djur är intelligenta, men vi kan inte förstå deras typ av intelligens för vi känner bara till vår egna.

Kommentarer

Populära inlägg