Är det fel att vara vegetarian/vegan?

Hej Bloggen. Så detta är ett ämne som jag känner att jag har diskuterat rätt ofta (tror t.o.m. jag gjort det här på bloggen), men det är morgon, jag har sovit i tre timmar, och jag tycker om att diskutera.

Så, jag har länge försökt lista ut varför folk är så pass kritiska mot vegetarianer/veganer (vi kan väl kalla de vegomänniskor för enkelhetens skull). Rent objektivt skulle det väl ha att göra med näringsbristen och argumentet att det är svårt att få i sig tillräckligt med näring som vegomänniska (vilket är ett ganska svagt argument, kommer till det senare).
Jag har dock märkt att det ligger en djupare kritik bakom hela vegogrejen. Det finns inpräntat kulturellt, att vegomänniskor givet ska vara morotsknaprande hippies som kramar träd, hatar alla köttätare, och äter bara sallad. Detta är den synen som många verkar ha idag, även många intelligenta personer jag stött på.

Låt mig reda ut lite saker.

1. Jag får faktiskt i mig mer näring nu som vegetarian än när jag åt kött, för jag tänker mer på vad jag äter, och jag äter gärna ekologiskt, närodlat och vitaminrik mat snarare än fabriksproducerad gegga.

2. Är det jobbigt för mig att inte äta kött? Ibland, ja. Men då tänker jag bara på anledningen till att jag blev vegetarian. Jag kan inte äta ett djur som dött bara för att jag ska konsumera det. Jag kan inte äta ett mord. Jag kan inte äta en annan varelse, för det känns som att jag skulle äta min egna familj. Så jag tänker faktiskt inte lägga den där feta steken på grillen, för det har en gång varit en glad, springande ko (förhoppningsvis) med en familj, som sedan lidit, blött och dött för den där jävla grillens skull.

3. Hatar jag köttätare? Hahaha. Är det ens en fråga? Jag hatar inte någon, än mindre för att denna kanske har andra kostvanor än jag. Och bara för att man är köttätare betyder det inte att man inte kan vara en djurvän. Det kanske låter konstigt, men jag tror inte att alla köttätare är kallhjärtade mördare. Det är mer det faktum att man inte tänker på vad det är man faktiskt äter, och det är okej. Alla får leva sina liv hur de vill, älskar någon kött tänker jag inte stoppa honom. MEN JAG ACCEPTERAR ERA VANOR. SNÄLLA ACCEPTERA MINA.

4. Är jag inte lite ignorant när jag väljer bort halva min måltid, med tanke på hur många barn det finns som svälter i världen? Skulle jag fortfarande vara vegetarian om jag var i deras position? Nej, klart att jag skulle äta kött om jag var i deras position, jag tror att jag skulle kunna mörda en människa för att överleva, etik får inte plats i en sådan situation. Men nu är jag inte i deras position, och jag bor i ett land där det finns enorma möjligheter för mig att leva ett hälsosamt vegoliv. Jag förstår inte hur jag kan vara ignorant bara för att jag väljer att inte äta djur?
Tvärtom, en stor del av vegovaror är ekologiska och markerade med en massa fina, gröna märken. Dessutom gynnar det bara miljön om färre äter kött. Många som lever i U-länder tvingas arbeta i köttfabriker under ohygieniska förhållanden, där farliga avgaser släpps, sjukdomar sprids, och där etik inte existerar. Och det påverkar både människorna och djuren negativt.

5. Hur bidrar du till djurens rätt om du inte äter dem? Dem slaktas ju ändå? Okej, låt mig ställa en till fråga: Hur bidrar jag till djurens rätt om jag äter dem?
Sure, djur slaktas varje dag, och det är inget jag direkt kan stoppa. Men jag vet att jag fanemej inte vill vara en del av den cirkeln.

Pallar inte skriva mer x) Ha det

Kommentarer

Populära inlägg