Folk som jag stör mig på

Dessa grå dagar som är fyllda med prov och blod, svett och tårar är inte trevliga nej. Jag mår så sjukt dåligt orkar inte, orkar knappt typ andas.

Så, vad är det de flesta gör när de mår dåligt eller är osäkra? Skyller ifrån sig.

Så why not. Här är ett par exempel på typer av människor som jag verkligen inte tål.

1. Den som tror att han/hon är bättre än alla andra.

2. Den som inte bryr sig, den som inte "pallar".

3. Den utan ambition.

4. Den som snackar skit.

5. Den som dömer.

6. Den som alla ständigt ska tycka synd om.

7. Den som alltid ska leka besserwisser. 

Nu en förklaring så att ni inte tycker att jag är en fullständig bitch (vilket ni kommer göra ändå).
Nästan alla människor jag stött på har någon av dessa egenskaper, och jag stör mig lika mycket varje gång.

Det värsta är (och nu kommer ni gilla vad jag säger) är att jag själv har gjort eller varit flera av dessa någon gång, och jag är inte stolt över det.

Det är därför jag också ogillar personer som agerar så, för att det är inte schysst någonstans. Det är inte bara destruktivt för omgivningen, det är destruktivt för en själv också.

Den som tror att han/hon är bättre än alla andra lär sig aldrig att utvecklas.
Den som inte bryr sig, eller inte "pallar" kommer ses av andra som en ansvarslös och oseriös person, och antagligen även agera utifrån det. Man kommer inte komma någonvart att bara vara egoistisk och inte bry sig om andra.
Den som inte har ambition är fast på samma ställe hela livet, vilket är rätt deprimerande.
Den som snackar skit (som ni säkert tycker att jag gör nu) är bara riktigt otrevlig, och många inser inte heller att folk gör likadant bakom ryggen på dig. inte en jättetrevlig känsla, eller hur?
Den som dömer är ganska trångsynt. Vem är du att döma en annan person som du kanske inte ens känner? Vem är du att tänka att du är bättre än andra och har rätten att nedvärdera andra mäniskor.
(Med döma menar jag på ett negativt sätt, människor dömer varandra automatiskt, skillnaden är huruvida man agerar utifrån det eller inte).
Den som alla ständigt ska tycka synd om kommer finna sig själv mycket ensam, då det finns mycket lidande i världen förutom ditt.
Den som alltid ska leka besserwisser kommer också vara trångsynt och inte villig att lära sig.

Det är i alla fall det jag tror är effekterna av att vara sådana personer. Jag önskar bara att alla människor kunde behandla sin nästa som man själv skulle vilja behandlad, för det är troligtvis det som kommer hända. Ger du skit får du inte honung tillbaka, what goes around comes around liksom.

Men den största förändringen man kan göra är hos sig själv, och enligt mig borde man lägga sin vikt på det istället för att försöka ändra andra människor istället.

Till sist, potato.

Kommentarer

Populära inlägg