Askonsdag

Idag inleds den 40 dagars långa fastan (a.k.a. mina Nutella Fria dagar...) och förberedelsen inför påsken. OCH SJÄLVKLART SKA JAG HA SYNPUNKTER PÅ DET EFTERSOM JAG ÄR JOBBIG.

Förutom att det suger att inte kunna äta Nutella (vilket är ett äventyr ni kommer få följa här på bloggen) så tycker jag att det är synd att (så som jag har märkt) många missuppfattat hela grejen med fasta.

Jag brukade också vara sån att jag lade mitt fokus i min kost under fastan, det var strikta regler om vad jag skulle äta och inte äta. Men, jag är inte Jesus. Det är klart att man blir svag, och jag kände att jag inte kunde lägga fokus på det som faktiskt är meningen med fastan, att man ska be och förbättra sig själv, för att kunna ta emot påskens glädje (och sorg).

Därför gör jag under denna fastan så att mitt fokus kommer ligga på bön, inte kost. Självklart ska jag inte frossa (det ska man ju egentligen aldrig...) men känner jag att det är nödvändigt för mig och min kropp att äta, då gör jag det. Mest av allt är jag tacksam till möjligheten att jag överhuvudtaget kan äta och överleva dagen, med tanke på hur många som inte får det.

Till sist vill jag sammanfatta ett par punkter som hjälpt mig under fastetiden. Självklart är religion så otroligt individuellt, likadant hur man ber, men... detta kanske ändå kan vara till hjälp för er som vill ha lite tips och hjälp på traven för att komma närmare Gud. :)

1. Ha en öppen konversation med Gud
Jag brukar inte gilla att be rakt av färdiga böner, utan det som mest ger mig själafrid är bara att tala med Gud som om Han satt framför mig, berätta för Honom om vad jag är rädd för, vad jag är glad över m.m.

2. Var tacksam
Det är inte alltid så lätt. Jag kan ofta känna att oavsett vad jag gör så är jag inte tacksam nog, och det brukar ofta resultera i att jag glömmer att vara tacksam överhuvudtaget och visa uppskattning.
Men ibland kan bara ett enkelt "Tack" betyda så mycket, även om det bara är till dig själv, och även om ingen hör det.

3. Uppskatta vad du har
Jag antar att punkt 2 och 3 går in i varandra. Men här vill jag klargöra mer med ett exempel från en dröm jag hade.
Den var så levande, jag grät när jag vaknade. Jag drömde i stora drag om att alla i min familj var döda och jag var helt ensam. Den tomhet jag kände, avsaknad av trygghet, avsaknad av alla dåliga och bra stunder vi haft tillsammans, det var hemskt. Låter kanske lite klische men det fick mig verkligen att inse hur mycket jag har, och hur enkelt det är att förlora allt.

4. Lev ej i överflöd
Man ska uppskatta små saker i livet, och hitta värde i det minsta man har. Man ska inte behöva omringa sig av fina saker och pengar för att uppnå lycka, eftersom det alltid, någonstans, kommer finnas lycka runtomkring dig, eller tom inom dig själv.

5. No pain no gain
Vad/ vilka är djävulen i din samvaro idag? Vilka frestelser finns? Hur kan dessa vara dåliga/ destruktiva?
Det är inte alls lätt att tänka på Jesus som vandrar i öknen, hungrig, trött och törstig när man ber. Men det är betydligt lättare att se sig själv i en liknande situation, när man bara velat ge upp allting, allt man har kämpat för, och ta den lätta  vägen ut. Men kom ihåg mottot, no pain no gain. Man kan aldrig veta sin fulla potential om man inte testar sig själv! Och Gud bara längtar efter att få se vad du går för.

6. Sätt andra före dig själv
Men du ska inte förvänta dig någon belöning av det (vilket är så himla jobbigt att tänka, men med barmhärtighet kommer man långt)
Du behöver inte ge upp ditt hus till någon fattig eller hemlös, men du kan väl visa dem kärlek, och inte minst, medmänsklighet, på andra sätt.

7. Tro
Det allra viktigaste. Tro. Det finns något mycket större än dig själv, men som ändå sätter sin kärlek till dig (människan) högre än hela universum bara genom beviset att du existerar (mindfuck?...)
Vem är Gud för dig? Vem är Jesus för dig? Och varför är du villig att gå igenom denna jobbiga period nu, dessa 40 dagar + stilla veckan?

Ha en välsignad fasta och askonsdag, och om det av någon anledning är en icke troende som läser detta, ha en bra dag du med!!
Ciaooo

Kommentarer

Populära inlägg