Thoughts

Dessa regniga dagar är det svårt att inte bli lite melankolisk.

Något jag har insett är att jämföra sig med andra (särskilt tjejer med andra tjejer) är så onödigt och omöjligt, eftersom varenda människa är unik, och vacker på sitt egna sätt. Man kan aldrig vara lika vacker som någon annan, då alla är redan fina. Det går inte heller att låta någon annan avgöra huruvida man är fin/snygg/vacker för att den personen har helt andra tankar om vad som är fint än vad man själv har.

Och dessutom, tusen personer kan pränta i dig att du är fin/ser bra ut/är världens mest fantastiska människa, men det kommer inte hjälpa ett dugg såvida du själv inte tycker det (vilket inte alls är det enklaste).

Jag känner mycket väl igen den känslan att man aldrig kan vara bra nog. Aldrig räcker man till, man pressar sig själv mer och mer, tillslut går det bara inte. Hur man fixar det? Kan man fixa det?
Bort med allt det där "du borde inte pressa dig själv", det kommer man ju göra ändå. Man vill innerst inne vara störst, bäst och vackrast, men det kan man aldrig bli. Det är inte det att det alltid kommer finnas någon som är bättre än dig, utan anledningen är att du aldrig kommer vara bra nog för dig själv med ett sådant tankesätt.

Man ska vara så mycket idag. Man ska vara smal, snygg, smart, ha bra klädstil, framgångsrik m.m. Det är självklart omöjligt att nå upp till alla dessa ideal. Men det betyder inte att man inte når upp andra ideal, som kanske inte presenteras lika starkt. Suger man på matte är man kanske duktig på språk. Är man inte intelligent är man oftast glad och har en positiv attityd. Det är en del av att vara människa.

Vet verkligen inte vart jag vill komma med denna tankegång... men antagligen så skriver jag om det som får mig att tro att jag kan bli en bättre människa, vilket eventuellt funkar. Min passion är att hjälpa andra, så jag hoppas att det kommer göra det...

Så som ett avslut em..."var dig själv"? Funkar det? NEJ. DET FUNKAR INGENSTANS.
Man är inte bara en person, man är så olika i olika situationer, och att vara sig själv syftar väl på att man ska vara "annorlunda och unik", vilket man är ändå?

Okej, men jag säger såhär: Var dig själv, du kan inte vara någon annan. Lägg inte energi på att tänka på huruvida andra personer kommer gilla dig för den du är eller inte, folk kommer gilla eller hata dig ändå. No escaping from that. Så varför bry sig, bara var den du vill vara, den du är bekväm med.

Jag vet inte okej....

Kommentarer

Populära inlägg