Je Suis Charlie

Tja tja bloggen, det var väl ett tag sedan. Har mycket att tänka på nu bara .

För ett par dagar sedan fick jag reda på något om bandet som gjorde mig ganska så upprörd, och det har påverkat hela mitt humör denna månaden, man ska inte kombinera dåliga nyheter med pms alltså.

Så, vad ska dagens djupa ämne vara för något då?

Jag har tänkt lite på det här som har hänt i Frankrike, allt det där "Je suis Charlie" snacket. Och framför allt har jag tänkt på all den kritik som media har fått för just det fallet.

"Alla lägger vikt på det som hänt i Frankrike och stöttar dem, men har ni glömt att miljontals dog här i terrordåd, och här blev tusentals mördade och folkmord där etc. etc."

Alltså verkligen? Man ska inte tävla om vilket terrordåd som fått mest uppmärksamhet, oavsett om 13 personer eller 3000 har dött i ett terrordåd, det är fortfarande lika hemskt. Terrordåd borde inte ske överhuvudtaget. Och självklart kan inte media fokusera på allt hemskt som sker i världen, och media framställer inte alltid en verklig bild av verkligheten, men jag tycker att det är något vi borde ha lärt oss nu.

Man ska inte bråka om vilka mord som fått mest uppmärksamhet eller stöd i media, för varje oskyldig människa som dött är det en familj som får leva med outhärdlig sorg i resten av sina liv.

Nu dog en oskyldig människa någonstans i världen. Och där dog en till. Och en till. Ser ni att media ratar och tjatar om det? Nej. Händer det fortfarande? Ja.

Istället för att bråka om bagateller, hoppas jag att människor kan förena sig i en enhet mot terrorism och andra hemskheter, och kanske lyckas rädda oss från oss själva innan det är försent.

                                   


Kommentarer

Populära inlägg