Information bits liksom inte...

Varför blir det alltid så att jag hamnar här när jag ska plugga??? Nä, jag har faktiskt varit duktig..i typ 20 minuter hehe..... Det regnar ute, och studierna har väckt diskussionsmonstret inom mig, och nu ska ni få läsa vad jag har att säga :D

________________________________________________________________________
För lite information

Jag håller på med ett arbete om EU och Sverige, hur Sverige gick med i EU m.m. På de sidor jag blivit rekommenderad att titta på, och de gymnasieböcker jag får, står det så översiktlig information som det går, vilket jag visserligen förstår syftet med. Men jag märker snabbt att man utesluter så viktiga detaljer, som t.ex. svarar på frågan "varför". Varför gick Sverige med i EU? "Här, jag kan berätta om hela första och andra världskriget, och samtidigt hur hela processen i ett EU val går till! Och varför inte visa dig en kattvideo på YouTube???". Tack internet.

Detta är ingen filosofisk fråga, utan en vanlig, vetenskaplig fråga, och det får jag inte svar på, för att man menar på att gymnasieelever inte behöver fördjupa sig allt för mycket, utan ska hålla sig så enkelt och kortfattat som möjligt. Samtidigt som kriterierna för bra betyg tydligt kräver "utförliga och nyanserade svar". Ja visst, jag behöver inte gå in på hemliga sidor som bara regeringen har tillgång till med svåra ord som knappt låter som svenska, men jag som samhällselev tycker ändå att jag ska få lära mig en del om vad som faktiskt hänt och hur vårt samhälle ser ut idag, och främst varför det gör det.

Åh jag kan tänka mig alla motargument nu. "Varför frågar du inte läraren?", "Du ska komma fram till det själv genom den information du sammanställer", "Håll dig till den nivå du läser, överprestera inte", "Du ska vara glad att du har tillgång till så mycket information, som censureras i många länder!", "Sluta klaga och skriv bara...."

Okej........ *knäcker fingrarna och vrider nacken*

1. Varför jag inte frågar läraren? Jo, just nu ligger hon säkert på en strand vid medelhavet och njuter av sin semester, och för att jag inte får möjlighet att fråga henne i klassrummet, då det finns 27 andra elever som flockas som gamar runt henne, så jag får slösa värdefull tid att vänta på ett svar på en fråga som egentligen är så självklar.

2. Mitt syfte med min uppsats är att beskriva Sveriges och EU:s arbetsmarknad, hur Sveriges påverkats av EU och hur Sveriges arbetsmarknad ser ut i jämförelse med resten av EU. Ingenting om att jag ska behöva besöka 10 olika sidor för att svara på en så enkel fråga som att varför Sverige gick med i EU.

3. Överprestera inte? Okej förlåt mig för att jag faktiskt vill göra ett arbete för att lära mig någonting, och förlåt att jag faktiskt är intresserad.

4. Sverige är ett fritt land, här förväntas det att man ska ha fri tillgång till information.

5. Läs punkt 3.

Mitt syfte med detta inlägg är verkligen inte att klaga över varför jag inte kunde hitta ett så enkelt svar på frågan "varför", jag tror t.o.m. att läraren i nian sa det ett antal gånger. Mitt syfte är att enligt mig verkar den information som är anpassad till en viss åldersgrupp i skolan innehålla alldeles för lite information, nästan som att man är rädd för att de inte kommer förstå, eller för att de är för unga. Men...hur kommer vi någonsin att lära oss det annars? Bara för att man döljer information betyder inte det att den inte finns. Det är inget fel i att faktiskt våga förklara saker och ting lite utförligare, och ju tidigare man börjar desto enklare blir det att lära sig det senare.

För att förklara lite bättre hur jag tänker, och att jag inte menar med att elvaåringar ska syssla med polygrafer och trigonometri, ska jag ta ett exempel från när jag var 11 år:

Jag fick en liten encyklopedi av min mormor, som jag flitigt läste i. Jag kommer tydligt ihåg ett kapitel om sömn, där det stod en massa kul information som hur ofta man drömmer per natt o.s.v. Men när jag läste ett stycke om varför man sover, och varför vi behöver sova, stod det "Forskare vet inte riktigt varför man egentligen behöver sömn, annat än att kroppen ska vila ut sig."

Okej. Så forskare vet ingenting om hur sömn (och brist på sömn) påverkar våra celler, vår ämnesomsättning, vårt humör, vårt psykiska mående, vår fysiska kapacitet m.m. Fast. Jo det gör de. Och de vet mycket mer än så.
MEN EFTERSOM DET ÄR EN ENCYKLOPEDI ANPASSAD TILL ELVAÅRINGAR SÅ BLIR DET FÖR AVANCERAT FÖR DE ATT VETA DET.

Underskatta inte barns kunskaper utan sikta mot att utveckla de istället........



Kommentarer

Populära inlägg